سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صدقه دارویى است درمانبخش و کردار بندگان در دنیاى آنان پیش دیده‏هاشان بود در آخرت ایشان هرچه را در این جهان کنند ، در آن جهان بینند . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----5956---
بازدید امروز: ----1-----
بازدید دیروز: ----3-----
نظرگاه

 

نویسنده: اسلامی
سه شنبه 86/6/20 ساعت 2:8 صبح

   بیننده گرامی !  تابلوی دوم نمایشگاه فروغ ولایت امروز  آماده شد . شماره های بعدی هم داره  منتظرش باشید  .  از اظهار نظر دریغ نکنید  .  یا حق !

 

استقلال از دیدگاه مقام معظم رهبری

1 . مساله مهم انقلاب

2 . معنی استقلال

3 . روشنفکران غرب زده

 

 

استقلال از دیدگاه مقام معظم رهبری

1 . مساله مهم انقلاب

2 . معنی استقلال

3 . روشنفکران غرب زده

مساله مهم انقلاب (1)

آنچه را که من امروز با شما عزیزان در میان می گذارم این است که شعار اصلی انقلاب ما این سه کلمه بود : استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی . جمهوری اسلامی همان نظامی است که وارد میدان شد ، با تلاشهای خود و چالشهایی که با آن روبرو بوده است ، دارد پیش می رود و راه را باز می کند . شعار آزادی یک شعار  بسیار جذاب است که در باره آن  حرف زده اند بعضی با اعتدال ، بعضی با افراط و بعضی با تفریط  . شعار آزادی زنده مانده است . اما شعار استقلال بر خلاف آن دو شعار دیگر در انزوا قرار گرفته است . شعار استقلال یکی از مهمترین شعارها ست . اگر استقلال نباشد ، یک ملت به آزادی خود و به شعار آزادی خود هم نمی تواند خوشبین باشد . استقلال را بعضی عمدا ، بعضی سهوا ، بعضی از روی غفلت ، بعضی از روی خیانت می خواهند به دست فراموشی بسپارند .

 

معنی استقلال (2)

استقلال یعنی اینکه یک ملت بتواند بر سرنوشت خود مسلط باشد ، بیگانگان دست دراز نکنند و سرنوشت او را خائنانه و مغرضانه رقم نزنند . اگر از ملتی استقلال او گرفته شود یعنی اگر بیگانگان که یقینا دلسوز او نیستند ، بر سرنوشت او  مسلط شدند دو چیز را از دست می دهد ــ اول عزت نفس خود را ، افتخارات خود را ، احساس هویت خود را ــ دوم منافع خود را . من نمونه هایی از ملتهایی که استقلال خود را از دست داده اند از این قبیل بیان می کنم .

  • هند ؛ یک نمونه کشور بزرگ و پهناور هندوستان است . انگلیسها از راه دور آمدند ، اول با تزویر ، با فریب و بعد با سلاح و قوت نظامی سرزمین هند را گرفتند . مردم را ذلیل کردند ، بزرگان را نابود کردند و ثروتهای هند را از بین بردند . ثروت معنوی آنها را هم گرفتند . زبان خود را بر آنها تحمیل کردند . زبان رسمی امروز دولت هند و دولت پاکستان و دولت بنگلادش ــ که مجموعا شبه قاره هند قدیم است ــ انگلیسی است .
  • الجزایر ؛ یک نمونه دیگر کشور الجزایر ، کشور عربی و مسلمان است . فرانسویها آمدند و دهها سال بر آن کشور مسلط شدند . اولین چیزی که کمر به آن بستند از بین بردن آثار اسلامی ، حتی از بین بردن زبان عربی بود . زمانی که من رئیس جمهور بودم یکی از بلند پایگان دولت الجزایر در آن روز به تهران آمد و با من ملاقات کرد ، در اثنای صحبت می خواست مطلبی را بیان کند اما تعبیر عربی آن مطلب را بلد نبود . عربی حرف می زد یک مطلبی را می خواست به من منتقل کند ، نمی دانست با زبان عربی چطور آن را منتقل کند . رو کرد به وزیر خارجه اش با زبان فرانسه از او پرسید که این به عربی چه می شود و بعد لغت عربی را بکار برد . یعنی زبدگان و نخبگان یک ملت به خاطر تاثیر استعمار از زبان خودشان دور مانده اند .

روشنفکران غرب زده ، آفت استقلال (3)

وقتی که جوش و خروش مردم دیده شد دولت انگلستان که آن وقت در ایران نفوذ بسیاری داشت عواملی در میان روشنفکران داشت ــ البته در میان همان دلسوزان هم عده ای از روشنفکر ها بودند ، حق آنها نباید ضایع شود . لیکن یک عده روشنفکر مزدور و خود فروخته ، عوامل انگلیس بودند  ــ انگلیس اینها را دید و نسخه خودش را به اینها القا کرد . مشروطه قالب و ترکیب حکومتی انگلیس بود . این روشنفکران به جای اینکه دنبال دستگاه عدالت باشند و یک ترکیب ایرانی و یک فرمول ایرانی  برای ایجاد عدالت به وجود بیاورند ، مشروطیت را سر کار آوردند .

 

مراتب استقلال(4)

حکومت جمهوری اسلامی استقلال کامل ملت تحت تابعیت خود را تضمین و تامین میکند . این استقلال کامل

شامل استقلال سیاسی و اقتصادی و از همه بالاتر استقلال فرهنگی است . کشورهائی که به استقلال می رسند قدم اول استقلال آنها این است که نظام سیاسی خودشان را مستقل کنند یعنی حکومتی مستقل از نفوذ قدرتهای بیگانه به وجود آورند به همین هم اکتفا نکرده که در جهت استقلال اقتصادی حرکت بکند . استقلال اقتصادی از استقلال سیاسی مشکل تر و دیر بازده تر است . می بینید که به آسانی نمی شود رشته های نفوذ و سلطه اقتصادی قدرتها و دولتهای بیگانه را قطع کرد . اگر کشوری بخواهد به سمت استقلال اقتصادی برود احتیاج به نیروی انسانی کار آمد ، منابع درآمد زا ، امکانات فراوان ، دانش ، تخصص ، همکاریهای علمی و فنی و بین المللی و بسیاری از چیزهای دیگر دارد .

... اما از همه مهمتر ، استقلال فرهنگی بود . جمهوری اسلامی از اول نشان داد که زیر بار فرهنگ مبتذل و فاسد غربی نخواهد رفت . این نکته را من عرض کنم که سلطه واقعی قدرت ها سلطه ی فرهنگی است . یعنی اگر ملتی بتواند فرهنگ و باورها و اعتقادات و رسوم و آداب و عادات خود را و در مرحله بالاتر زبان و خط خویش را در ملت دیگری نفوذ بدهد بر آن ملت مسلط است و سلطه او یک سلطه حقیقی است .

گزیده ای از سخنان امام خامنه ای در :

1و2و3 .  حرم حضرت معصومه در تاریخ 14/7/79

4 . پیام انقلاب ، نشر وزارت ارشاد21/6/66  

 

  

 

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • صدور ارزشهای انقلاب و افشاگری تکلیف الهی ماست
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  •